Wednesday, April 17, 2013

ENAM KERUSI PARLIMEN PENANDA ARAS PRU13




BN atau pun PR harus memenangi enam kerusi parlimen ini untuk pembentukan kerajaan baru. Untuk BN kemenangan di enam kerusi ini akan dapat menjamin kemenangan dua pertiga majority. Manakala bagi PR , mereka wajib memenangi kerusi kerusi ini untuk memenuhi impian ke Putrajaya.

PRU13 akan menentukan hala tuju politik negara in the future.  Kemenangan tipis BN hanya akan terus membawa negara seperti keadaan sekarang di mana too much politics in our daily life. And thats not good for the country.

Ianya juga akan terus menghidup kan api api politik kebencian bangsa yang terus di tiup oleh DAP dan cybertroopers nya setiap masa . Ini adalah fakta yang kita terpaksa hidup untuk 5 tahun akan datang sekiranya BN tidak mendapat thumping victory.

It is very difficult to make any predictions for PRU13. All the seat listed below are known BN/UMNO stronghold except Gelang Patah (55% Chinese)  and Nibong Tebal (45% Chinese ).

PRU12 BN tewas di Telok Kemang, Lembah Pantai, Shah Alam dan Bukit Gantang. Sebelum 2008, kerusi kerusi ini adalah sure win untuk BN.

Shah Alam contoh nya pada 2004 di menangi oleh BN dengan majoriti lebih 12,000 tetapi tewas pada 2008.

Begitu juga Bukit Gantang yang sentiasa menjadi tempat untuk calun parachute BN bertanding, kerana biasa nya kemenangan BN adalah automatik di situ.

Lembah Pantai kerusi urban majoriti melayu yang selalu berpihak kepada BN . Pada tahun 1999 and 2004 Shahrizat menang easily, tetapi tsunami politik 2008 melihat seat tersebut di sapu oleh anak Anwar.

Therefore, kalau BN mahu majoriti dua pertiga, BN harus mengambil balik kawasan majoriti pengundi melayu yang jatuh ketangan PAS dan PKR,  Lembah Pantai, Shah ALam, Teluk Kemang dan Bukit Gantang dan yang lain lain.  Empat kerusi ini akan menjadi penanda aras sokongan orang melayu terhadap BN.

At the same time mix seat seperti Nibong Tebal yang sentiasa bertukar tukar BN atau pembangkang yang menang di setiap PRU, harus di menangi semula. Sekiranya BN kalah di kerusi sebegini, harapan untuk dapat dua pertiga amat tipis.

Gelang Patah pula akan menjadi penanda samada masih ada orang cina yang akan mengundi calun melayu . Apatah lagi Lim Kit Siang the DAP supremo.  Sekurang kurang nya Datuk Ghani perlu mendapat 20% undi cina untuk berjaya menang, di samping 95% undi melayu dan 95% undi India.

Kita tidak perlu bercakap tentang chinese area seats. Kerana kita tahu DAP akan menang mudah terhadap MCA dan gerakan. Cuma di kerusi kerusi yang undi melayu menjadi penentu sahaja yang akan dapat di menangi oleh MCA/Gerakan mahupun MIC.

Kami lihat BN akan mengambil semula negeri yang tewas kecuali Pulau Pinang dan Kelantan.

Orang Cina Pulau Pinang yang telah di racun pemikiran mereka dengan politik racist and chauvenist DAP tidak akan pulangkan negeri tersebut kepada BN.

Kelantan pula PAS masih akan memerintah walaupun dengan majority tipis di DUN.

Berikut adalah ringkasan 6 kerusi parlimen yang akan menjadi penanda aras siapa yang akan memerintah Malaysia:



P162 GELANG PATAH -JOHOR

PRU13 - Datuk Abd Ghani Osman (BN) vs Lim Kit Siang (DAP)

PRU12 - Dimenangi oleh Tan Ah Heng (BN) dengan majoriti 8851

My personal view this is 55:45 , can go either way. At the moment advantage Ghani



P132 TELOK KEMANG - NEGERI SEMBILAN

PRU 13 - Datuk V S Morgan (BN) vs Dato Kamarul Baharin Abbas (PKR)

PRU 12 - Di menangi oleh Dato Kamarul Baharin Abbas dengan majoriti 2804

With Indian votes of at least 50% back to BN we see that this is 60:40 in favour of BN.



P121 LEMBAH PANTAI - WILAYAH PERSEKUTUAN
PRU13 - Dato Raja Nong Chik Zainal Abidin (BN) vs Nurul Izzah Anwar (PKR)

PRU12 - Di menangi oleh Nurul Izzah Anwar dengan majoriti 2895.

55:45 in favour of Nurul Izzah .  Urban chinese vote will be nil for BN. Its really tough to win againts PKR here



P108 SHAH ALAM - SELANGOR

PRU13 - Dato Zulkifli Nordin (BN) vs Khalid Samad (PAS)

PRU12 - Di menangis oleh Khalid Samad dengan majoriti 9314

Since the last election, people of Shah Alam have seen with their own eyes and taste it themselves how bad the State was run and in particular how Bandaraya Shah Alam was manage compares to the time under BN. PAS can say good bye to Shah ALam. 60:40 in favour of Zul Nordin



P059 - BUKIT GANTANG - PERAK

PRU13 - Datuk Ismail Safian (BN) vs Idris Ahmad (PAS)

PRU12 - Dimenangi oleh Roslan Shaharum (PAS) dengan majoriti 1566


Bukit Gantang by now we know that BN lost due too sabotaged by UMNO people. They are fed up with parachute calun every election, So they put their feet down . This time around Ismail Safian the local boy and ex Ketua Bahagian again given the task to win back the seat. He lost the by election to Nizar Jamaludin.



P047  NIBONG TEBAL - PULAU PINANG

PRU13 - Dato Zainal Abidin Osman (BN) vs Dato Mansor Othman (PKR)

PRU12 - Di menangi oleh Tan Tee Beng (PKR) dengan majoriti 3087

The only chinese majority seat contested by UMNO (before Gelang Patah). 2004 Dato Zainal won this seat with 6000 votes. Tsunami politic of 2008 swept him away even though his track record of serving the constituent were commendable and he lost with 3000 votes.  We see of him standing firm in Nibong Tebal is a good sign for BN , because he could have easily move to safer seat if he wants too.


No comments: