Saturday, June 11, 2011

Kesan BURUK pilihanraya masjid



Mufti Kelantan Dah bersuara.. Ulamak dalam PAS masid diam membisu kerana bersetuju.


Punca kita tidak mahu pilihanraya di Masjid dan Surau mudah sangat. Kita tidak mahu bepecah belah. CUba lah pikir sikit, gereja tokong kuil tidak ada pilihanraya untuk pilih sapa bishop sapa tok sami.


Begitu juga Masjid. Tok Imam di pilih dari golongan yang layak dan di hormati masyarakat setempat. Begitu juga AJK Masjid. Di pilih dari yang dah biasa berkhidmat di masyarakat setempat dan mahu berkerja lebih kepada sukarela. Imbuhan tak sebanyak mana pun kalau jadi Pengerusi atau Tok Imam Masjid. Tanggungjawab yang banyak.


Sebab itu lah sebab utama dia Pulau PInang tidak ramai orang PAS atau PKR yang menjadi AJK Masjid.  Walaupun begitu ada yang dari PAS di lantik menjadi Imam.   


Kenapa tidak ramai dari PAS atau PKR jadi AJK Masjid? PUnca utama semua orang kampog tahu. Orang orang PAS dan PKR di kampong2 di PUlau PInang hanya banyak komplen banyak gebang..kerja malas.. sebab itu lah mereka tidak di lantik untuk memimpin masyarakat kampong. Orang Penang cakap depa sembang serupa hindu..tapi bodo macam lembu.


Tuduhan TKM Mansor bingai yang mengatakan AJK mAsjid hanya di lantik dari puak puak UMNO kerana fahaman politik adalah silap sama sekali.


Ada juga ahli PAS dan PKR jadi AJK MAsjid malahan IMAM kerana mereka layak dari segi Ilmu dan dari segi rasa hormat masyarakat kepada mereka.


Tetapi secara majority memang ahli UMNO yang control AJK Masjid di Pulau PInang kerana simple sahaja, puak puak UMNO yang tua tua ni lah yang selama ini mengimarahkan masjid dan memimpin masyarakat melalui masjid2. Malahan mereka amat rajin di dalam segala aktiviti masyarakat dari segi sakit demam, kenduri kendara dan mati hidup masyarakat setempat.  Ini lah yang kurang dari puak puak PAS dan PKR.  Mereka hanya pandai becakap di kedai kedai kopi dengan menyalahkan semua orang kecuali diri mereka sendiri. Apakah orang sebegini hendak lantik sebagai AJK mAsjid? 


Habis hanyut lah duit kutipan Masjid kalau bagi kat puak puak ini.
Pemilihan AJK Masjid seperti yang sedia ada sudah cukup baik mengambil kira perasaan dan pendapat penduduk setempat. Tidak pernah ada masalah. Yang bermasalah adalah puak puak serban hijau di kedai kedai kopi dan puak puak PKR di simpang simpang jalan yang tidak habis habis tidak puas hati dengan segala hal tetapi mereka sendiri malas bekerja malas belajar malas menyumbang kudrat kearah kebajikan masyarakat setempat. 


Di kampong saya sendiri Imam 3 dan Imam 4 adalah dari PAS. 1/3 dari AJK Masjid sedia ada adalah ahli PAS.  Tidak timbul issue parti mana untuk di lantik AJK Masjid. Kriteria nya ialah adakah anda layak berkhidmat dan adakah anda mampu berkhidmat bukan nya mengikut aliran politik dunaiwi setiap mereka.


Sudah ada sedia ada system lantikan yang full proof untuk menjaga kebajikan anak anak khairiah masjid. Yang tidak ada adalah system lantikan untuk keuntungan politik DAP.


In any case I'am sure UMNO Penang will make sure DYMM Agong are aware of the matter and menitahkan agar pilihanraya bodoh yang hanya untuk NAFSU POLITIK puak puak PR ini di mansuhkan.











No comments: