Wednesday, June 1, 2011

Apabila kena pressure dengan Cina kita mengalah maka setiap tahun akan timbul masalah biasiswa JPA

Inilah penyebab bangsa cina naik tocang dan demand yang bukan bukan. Mereka tahu kerajaan bila kena gertak akan berlembut dan memenuhi permintaaan mereka.


Nazri mingu lepas bukan main tegas dalam PC beliau.


Hari ini kabinet berlembut juga.


You can check dengan JPA, 86 pelajar tersebut pasti nya bukan melayu.:


Seramai 86 pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang sebelum ini gagal mendapatkan tempat di universiti luar negara akan kini ditawarkan peluang melanjutkan pelajaran mengikut program berkembar di universiti tempatan swasta dengan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

NONEMenteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata perkara itu diputuskan oleh mesyuarat jemaah menteri yang juga bakal menyaksikan pelajar cemerlang berkenaan akan melanjutkan pelajaran ke luar negara, akhirnya.

“Buat masa ini, jika kita hantar mereka ke universiti tempatan bagi mengikuti kursus yang tidak dipilih mereka serta tidak berpuas hati, kita terpaksa membelanjakan RM14.8 juta. Jika kita hantar mereka ke luar negara, kos akan naik kepada RM52.1 million.

“Tetapi jika kita tawarkan mereka tempat di universiti swasta mengikuti kursus pilihan mereka, ini akan menelan belanja RM21.6 juta,” katanya pada sidang akhbar di Parlimen hari ini.

Bagi tahun ini, 1,500 pelajar cemerlang diberikan biasiswa penuh JPA bagi melanjutkan pelajaran di luar negara.

Namun beberapa NGO, ahli politik, pelajar dan ibu bapa mengadu bahawa masih ada pelajar cemerlang yang tercicir daripada mendapatkan biasiswa melanjutkan pelajaran di luar negara.

2 comments:

amnitpg said...

Tu lah lain kali jangan main sorok-sorok. Kalu dari dulu dah setuju pemberian biasiswa dibuiat berdasarkan pembahagian peratusan (%) ikut sahaja.
Caranya : kumpul bilangan pemohon . berapa Bumi, berapa Bukan Bumi. Ikut prtion yang telah disetuju, biar orang bukan bumi pilih siapa depa nak bagi, kuota bumi bagi bumi pilih kpd siapa nak bagi. dah tentu tak bising lagi.

Noktah.
Nak kata Menteri tak pandai, jadi Meneteri, nak kata Pegawai Kerajaan kurang bijak rasanya semua lulusan paling kurang Ijazah. tetapi munngki beli kot??

Anonymous said...

Tolong budak cina/india ni pun macam melepaskan anjing tersepit..sok sok kalau dah pandai berhijrah terus..kalau yang pemegang PTPTN malas nak bayar sebab kata mak bapak dema yang bayar cukai banyak..dah tau bayar cukai tinggi yang mengemis ke PTPTN tu ape kejadahnye..biasiswa memang tak payah bayar balik tapi adakah dema semua tu akan berbakti pada negara..jawabnye sori..pergi kanada lagi bagus malaysia ada melayu tak ada kelas..nazri o..nazri..bingai