Wednesday, February 25, 2009

RUANGAN KHAS FERIZ OMAR DALAM UTUSAN MALAYSIA


SEPANJANG minggu lalu, Malaysia terus-terusan dilanda pelbagai isu hangat yang bukan sahaja mengganggu-gugat kedudukan ekonomi dan politik negara, malahan dasar kerangka penubuhan Malaysia yang berasaskan Raja Berperlembagaan turut dicabar oleh pelbagai pihak yang giat mengatur cara untuk merebut kuasa mentadbir negara.

APAKAH KUASA UNTUK MENGHUKUM, SIMBOL RAJA BERDAULAT?

Saya kecewa melihatkan kerenah Pengerusi Parti DAP, Karpal Singh yang berani menerjah dan bercadang untuk menyaman DYMM Sultan Perak. Karpal sendiri mengakui bahawa tindakan beliau bukan suatu lakonan. Lakonan? Lakonan filem Bollywood sudah pastinya tidak. Tetapi filem yang bangsa Melayu gambarkan adalah watak Hang Jebat yang dibawa oleh Karpal di mana akhirnya, beliau sendiri akan tewas dihukum Raja akibat menderhaka.Sepatutnya, institusi diraja adalah benteng pertahanan terakhir untuk bangsa Melayu dan agama Islam.

UMNO pula diberi amanah sebagai benteng pertama untuk menerajui wadah perjuangan agama dan bangsa. Persoalan utama dalam isu ini, apakah Karpal sengaja menutup mata dan lupa bahawa secara langsung atau tidak, institusi diraja adalah pemilik sebenar Malaysia? Apakah Karpal juga telah mungkir janjinya untuk berpegang kepada prinsip-prinsip Rukun Negara?

Atau mungkin sudah lupa bahawa beliau dapat hidup bersenang-lenang mencari rezeki untuk keluarganya di tanah air tercinta ini sebagai seorang warganegara Malaysia yang perlu setia kepada Raja dan Negara?

Yang kita tidak mahu saksikan adalah apabila institusi diraja perlu membuktikan kedaulatan mereka melalui kuasa menghukum.

Mungkin Karpal perlu diingatkan kembali kepada kes "Penderhakaan terhadap Yang di-Pertuan Agong" yang dianjurkan Perkumpulan Al-Ma'unah pada tahun 2000 di mana tiga pemimpin tertinggi mereka dijatuhi hukuman gantung sampai mati dan 16 pula dipenjara seumur hidup dalam perbicaraan yang berakhir pada tahun 2003.

Mungkin buat Karpal sudah pasti institusi diraja tidak akan menjatuhkan hukuman yang sama ke atasnya kerana ia adalah hukuman yang terlalu berat. Sebaliknya, apa pula reaksi beliau jika kewarganegaraan beliau ditarik balik atas alasan gagal mematuhi Rukun Negara? Adakah ini mungkin pengajaran yang lebih berkesan ke atas Karpal?

Atau hukuman tersebut sepatutnya dikenakan ke atas dalang sebenar di belakang isu penderhakaan terhadap institusi diraja ini?

LETAK JAWATAN BUKTI INTEGRITI?

Baru-baru ini kita juga dikejutkan dengan tindakan YB Elizabeth Wong yang memutuskan untuk menawarkan perletakan jawatannya sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor dan kerusi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan ekoran daripada penyebaran gambar bogel peribadi beliau di internet.

Keputusan penawaran diri untuk meletakkan jawatan disebabkan oleh isu sebegini umpama sudah menjadi tindakan rutin yang mana akan disusuli dengan penawaran diri semula dalam pemilihan parti apabila kesnya reda. Sejarah seolah-olah berulang kembali.

Di Amerika Syarikat (AS), Presiden Bill Clinton terus memegang jawatan sebagai Presiden setelah kes skandal seks beliau dengan Monica Lewinsky dibicarakan di hadapan Senat. Di Malaysia pula tidak kurang hangatnya dengan kes skandal seks Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dahulu yang mengakibatkan beliau melepaskan kesemua jawatannya di dalam kabinet, parti dan juga kerusi Parlimen Labis.

Yang menakjubkan dalam hal ini, rakyat Malaysia khususnya ahli-ahli MCA masih boleh menerima Soi Lek sehinggakan beliau mampu meraih undian terbanyak dalam pertandingan merebut kerusi Timbalan Presiden MCA.Mungkin jika Clinton boleh, Soi Lek boleh, maka Elizabeth juga boleh!

Tetapi kita sebagai bangsa Melayu dan beragama Islam tidak boleh menerima kepimpinan negara yang diterajui oleh pemimpin-pemimpin yang tidak bermoral. Inilah budaya demokrasi yang dianjurkan oleh jentera-jentera rejim AS yang sentiasa mencari jalan untuk memartabatkan kuasa rakyat mengatasi prinsip moral mana-mana agama di dunia, terutamanya Islam.

Budaya menghalalkan cara memilih pemimpin melalui suara rakyat terbanyak dalam konteks ini membuktikan kelemahan sistem demokrasi antarabangsa anjuran jentera-jentera rejim AS semakin berleluasa di negara kita.

Ini akhirnya, akan menjadi penyebab keruntuhan bangsa dan tamadun negara yang telah lama kita bina dalam sekelip mata disebabkan rakyat masih memilih pemimpin-pemimpin yang tidak berintegriti.

HANYA MUKHRIZ BELUM DIBERI PELUANG

Saya merasakan peranan yang dimainkan oleh Profesor Muhammad Agus Yusof setelah menggantikan saya sebagai Moderator Hujah TV9 adalah amat profesional dan independent dalam mengendalikan pertemuan Mukhriz - Khairy - Khir Toyo yang dibawakan secara langsung dari Dewan Bahasa dan Pustaka pada 17 Februari lalu.

Semasa program Hujah TV9 tersebut, Profesor Agus telah melontarkan kenyataan bahawa sekali pun Khairy Jamaluddin pernah dianggap sebagai 'liabiliti' UMNO dan sekalipun Datuk Seri Mohd. Khir Toyo adalah penyebab kekalahan teruk kerajaan Barisan Nasional yang diketuainya di Selangor, tetapi mereka berdua masih lagi sanggup menebal muka mengejar jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Walaupun Khairy dan Mohd. Khir dapat menepis tanggapan ramai terhadap mereka, peringkat akar umbi sememangnya mengenali siapakah mereka yang sebenarnya. Ini kerana kedua-dua individu ini pernah diberi peluang untuk memimpin dalam UMNO.

Namun yang belum lagi diberi peluang ialah Datuk Mukhriz Mahathir dan tambahan pula beliau jugalah sebenarnya yang paling awal mencetuskan perjuangan supaya UMNO berubah.

Demi mengelakkan kecelaruan berlaku di peringkat Pemuda UMNO, sudah sampai masanya untuk bakal Presiden UMNO dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan signal sebenar kepada semua perwakilan UMNO sebelum Pemilihan Agung UMNO pada Mac 2009 nanti agar orang Melayu dan ahli-ahli UMNO terutamanya tidak terus berpecah-belah.

BERATUS SINGA MELAYU DIPERLUKAN SEGERA !

Ada juga sebilangan kecil rakyat Malaysia mencadangkan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak supaya memilih calon Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO yang kurang agresif daripada beliau.

Gabungan yang digambarkan adalah seperti era Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama Allahyarham Tun Ghafar dahulu.

Hakikatnya, lebih ramai rakyat Malaysia di peringkat akar umbi yang mahukan bukan sahaja satu singa Melayu malahan jawatan kedua tertinggi dalam pentadbiran UMNO dan Malaysia itu juga perlu diisi oleh singa Melayu yang segarang singa pertama.

Ini kerana dalam senario kecelaruan politik dan ekonomi negara, bukan sahaja kita perlukan satu singa malahan puluhan dan ratusan singa Melayu untuk memimpin agama Islam, bangsa Melayu dan Malaysia dalam mengharungi pelbagai cabaran perubahan.

Singa-singa baru ini perlu pula merujuk kepada singa yang paling berpengalaman dan bijaksana dalam menangani konflik dan sekali gus memantapkan kembali kedudukan politik dan ekonomi negara.

Saya ucapkan selamat datang Singa-Singa Melayu dan selamat tinggal Sang Singa yang tidak bergigi !

FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris)

My own take on this Karpal and Anwar should be make answerable to their action. I am sure legally both of them can be taken to court for orchestrating "treason". But then again of course UMNO will be accused of misusing the court, the police, etc. etc. So on second thought lets not.

The people of Bukit Gantang should teach PR that by slapping their faces using the ballot box come 7th April.

On Mukriz, KJ, & K. Toyo.. I hope MSM has the courage to at least for the time being not to showcase KJ and Toyo. Without doubt KJ was solely responsible for BN to be humiliated in PR12. And K. Toyo you created history by losing selangor state assembly. You have no business in contesting the Ketua Pemuda seat.

BUT THEN AGAIN UMNO MEMBERS ALWAYS HAVE THEIR OWN WAY OF VOTING THEIR LEADERS! This time around they must cast their vote to what the rakyat wants and not what UMNo members alone wants.

Otherwise come PR13, BN will suffer heavy defeat again and might be not be able to govern again.

No comments: